14 Ogos 2015

APA YANG ANDA PERLU TAHU TENTANG "BENZODIAPINES"






Apakah benzodiazepin, dan bagaimana ia berfungsi?

Benzodiazepin adalah kelas ubat-ubatan terutamanya digunakan untuk merawat keresahan, tetapi mereka juga berkesan dalam merawat beberapa keadaan lain. Mekanisme sebenar tindakan benzodiazepin tidak diketahui, tetapi mereka muncul untuk bekerja dengan mempengaruhi neurotransmitter dalam otak, bahan kimia yang dibebaskan saraf untuk berkomunikasi dengan saraf lain yang berdekatan. Salah satu neurotransmitter ini adalah gamma-aminobutyric asid (GABA), sebuah neurotransmitter yang menekan aktiviti saraf. Para saintis percaya bahawa aktiviti berlebihan saraf boleh menjadi punca kebimbangan dan gangguan psikologi lain, dan benzodiazepin mengurangkan aktiviti saraf di dalam otak dan saraf tunjang dengan meningkatkan kesan GABA.

Benzodiazepin biasanya disalahgunakan.

 Penyalahgunaan ini adalah sebahagiannya berkaitan dengan kesan toksik yang dihasilkan dan juga kepada ketersediaan meluas mereka. Mereka boleh disalahgunakan atau kronik, seperti yang dilihat lebih biasa di jabatan kecemasan hospital, dengan sengaja atau tidak sengaja diambil dalam dos berlebihan. Kematian dan penyakit yang serius jarang berlaku akibat penyalahgunaan benzodiazepine sahaja; Walau bagaimanapun, mereka sering diambil dengan sama ada alkohol atau ubat-ubatan lain. Gabungan benzodiazepin dan alkohol boleh membahayakan.

Benzodiazepin juga telah digunakan sebagai "Rape date" dadah kerana mereka ketara boleh menjejaskan malah menghapuskan fungsi yang biasanya membolehkan seseorang untuk menahan atau mahu menentang pencerobohan atau serangan seksual. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, pengesanan dan keyakinan orang yang terlibat dalam ini telah meningkat secara mendadak. Ubat ini biasanya ditambah kepada alkohol yang mengandungi minuman atau minuman walaupun lembut dalam serbuk atau bentuk cecair dan boleh menjadi sukar untuk rasa.
Biasanya Preskripsi didera dan Over-the-Counter Dadah



Punca penyalahgunaan Benzodiazepin

Walaupun sesetengah orang mungkin mempunyai kecenderungan genetik untuk menjadi ketagih dadah, ada sedikit keraguan bahawa faktor persekitaran juga memainkan peranan penting. Sebahagian daripada pengaruh alam sekitar yang lebih biasa adalah status sosioekonomi yang rendah, pengangguran, dan tekanan rakan sebaya.

Gejala Penyalahgunaan Benzodiazepine

Pada dos yang normal atau biasa, benzodiazepin melegakan kebimbangan dan insomnia. Mereka biasanya diterima baik. Kadang-kadang, orang yang mengambil benzodiazepin boleh berasa mengantuk atau pening. Kesan sampingan ini boleh menjadi lebih ketara dengan peningkatan dos.

Dos yang tinggi benzodiazepin boleh menghasilkan kesan sampingan yang lebih serius. Tanda-tanda dan gejala keracunan akut atau berlebihan boleh termasuk yang berikut:

*Mengantuk
*Kekeliruan
*Pening
*Penglihatan kabur
*Kelemahan
*Pertuturan tidak jelas
*Kekurangan penyelarasan
*Kesukaran bernafas
*Koma

Walaupun kegunaannya banyak membantu, benzodiazepin boleh membawa kepada pergantungan fizikal dan psikologi. Pergantungan boleh menyebabkan gejala dan juga sawan apabila mereka berhenti tiba-tiba. Pergantungan dan pengeluaran berlaku dalam hanya peratusan yang sangat kecil orang yang mengambil dos biasa untuk tempoh yang singkat. Gejala pengeluaran boleh menjadi sukar untuk membezakan dari kebimbangan. Gejala biasanya berkembang pada 3-4 hari daripada penggunaan lepas, walaupun mereka boleh muncul lebih awal dengan jenis yang lebih pendek-bertindak.


Perubatan Diulas oleh Doktor pada 2015/04/02

1 ulasan: